Leen Bakker Klantenservice
Tel. 088 -78 60 200
ma t/m vr: 08.00 en 19.00 uur
za: 09.00 en 17.00 uur (tegen lokaal tarief)
Neem contact op via contactformulier >

Stuur privébericht via Facebook of Twitter
Garantie matrassen en boxsprings

Garantie matrassen en boxsprings

Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie. Dat wil zeggen dat een product moet voldoen aan wat je er als koper van mag verwachten, tijdens de verwachte levensduur en bij normaal gebruik. Voor sommige producten geldt ook een fabrieksgarantie of CBW-garantie, die overigens niets afdoet aan de wettelijke garantie.

Download in PDF >

Garantie op matrassen en boxsprings

De garantie voor matrassen en boxsprings varieert van 3 tot 10 jaar en is geldig vanaf de datum van levering. Bij de productinformatie in de winkels, op de website en op de matrasetiketten staat vermeld welke termijn geldt voor welk product. Als bewijs van aankoop is een (kopie van de) kassabon vereist.

Je dient de klacht binnen 2 maanden na vaststelling van het gebrek te melden. Na deze periode kun je je niet meer op de garantie beroepen.

Wat valt onder deze garantie?

Onder deze garantie vallen materiaal- en constructiefouten in de volgende onderdelen:
- veren in binnen- en pocketveringmatrassen en boxsprings;
- polyether-, koudschuim-, traagschuim-, gelfoamvulling in matrassen.

Deze garantie geldt alleen in geval van huishoudelijk gebruik.

Wat doen we om de klacht op te lossen?

We onderzoeken het product en, voor zover het product werd gebruikt conform de onderstaande omschreven voorwaarden, beslissen we of het probleem gedekt is door de garantie. Als dat zo is, zorgt onze eigen serviceafdeling dat een nieuw onderdeel wordt geleverd, het product wordt gerepareerd of wordt vervangen door hetzelfde of een vergelijkbaar product. Leen Bakker betaalt de reparatiekosten, de reserveonderdelen en de arbeidsvoorrijkosten, mits het product zonder speciale kosten toegankelijk is voor reparatie. Dit geldt niet voor reparatiewerkzaamheden die niet geautoriseerd zijn door Leen Bakker. Vervangen onderdelen worden eigendom van Leen Bakker.

Het vervangen van producten gebeurt middels een aflopende garantieregeling. In onderstaande tabel zie je wanneer bij een klacht een bijbetaling geldt, als gevolg van de aflopende garantieregeling.

Aflopende garantieregeling
  3 jaar 7 jaar 10 jaar

1e jaar

volledige garantie volledige garantie volledige garantie

2e jaar

volledige garantie

volledige garantie volledige garantie

3e jaar

bijbetaling van 1/2 deel

bijbetaling van 1/6 deel bijbetaling van 1/9 deel

4e jaar

n.v.t.

bijbetaling van 2/6 deel bijbetaling van 2/9 deel

5e jaar

n.v.t.

bijbetaling van 3/6 deel bijbetaling van 3/9 deel

6e jaar

n.v.t.

bijbetaling van 4/6 deel bijbetaling van 4/9 deel

7e jaar

n.v.t.

bijbetaling van 5/6 deel bijbetaling van 5/9 deel

8e jaar

n.v.t.

n.v.t. bijbetaling van 6/9 deel

9e jaar

n.v.t.

n.v.t. bijbetaling van 7/9 deel

10e jaar

n.v.t.

n.v.t. bijbetaling van 8/9 deel

Als het product niet meer door Leen Bakker wordt verkocht, zorgen we voor een geschikt vervangend product. Leen Bakker bepaalt op basis van eigen deskundigheid wat voor product dit is.

Voorwaarden

Deze garantie geldt alleen voor producten:

  1. die juist zijn opgeslagen of gemonteerd: een matras mag bijv. niet gevouwen worden;
  2. die juist zijn gebruikt: matras dient op een gedegen bedbodem geplaatst te zijn en iedere 3 maanden te worden gedraaid en gekeerd;
  3. die op de juiste wijze, met juiste schoonmaakmiddelen zijn gereinigd;
  4. die niet in de buitenlucht of in een vochtige omgeving zijn geplaatst;
  5. waarbij het maximaal belastbare gewicht niet is overschreden.

Deze garantie dekt geen:
  • producten die niet conform de voormelde voorwaarden werden gebruikt;
  • normale slijtage, kerven of krassen of schade als gevolg van stoten of ongelukken;
  • gevolgschade of bijkomende schade.

Let op:
Kuilvorming kan na enkele weken via een natuurlijk proces in de matras ontstaan wanneer de matras zich heeft aangepast aan het lichaam. Garantie is van toepassing bij extreme kuilvorming; meer dan 2,0 cm gemeten zoals hieronder aangegeven:
kuilvorming

Eerste gebruik

Het duurt zo'n 3 tot 4 dagen totdat een rolverpakt matras zijn oorspronkelijke vorm heeft aangenomen. Je matras voelt in het begin vrij stug aan. Het duurt ongeveer een maand voordat je lichaam gewend is aan de matras en de matras aan jouw lichaam.

Alle nieuwe materialen hebben hun eigen specifieke geur die na verloop van tijd verdwijnt. Door de matras regelmatig te luchten, krijg je die geur sneller weg. Zorg ook voor een goede ventilatie in de kamer en laat je matras regelmatig luchten met een opengeslagen dekbed.

Voor het beste comfort heb je ook het juiste kussen nodig. Kies een kussen dat past bij je wensen en je matras.

Wettelijke voorschriften

Deze garantie heeft geen invloed op de rechten van de consument betreffende verborgen gebreken of de verplichting van levering van een product zoals omschreven in het Burgerlijk Wetboek, conform de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consument bij de verkoop van consumptiegoederen.

Onderhoudsvoorschrift

Maak je matras compleet met een matrasbeschermer of -topper. Het maakt je bed hygiënischer, omdat je een beschermer of topper kunt verwijderen en wassen. Een aantal matrassen en matrastoppers heeft een afneembare hoes. Op het label aan de binnenzijde van de hoes staan reinigingsinstructies.

Let erop dat je de hoes met gesloten rits wast. Verwijder stof en huismijt met de stofzuiger. Vlekken kun je verwijderen met meubelreiniger.

We adviseren een keerbare matras minimaal iedere 3 maanden te keren en te draaien. Hierdoor slijt de matras gelijkmatig en blijft hij langer comfortabel.

Vouw de matras niet, om beschadiging van veren en materiaal te voorkomen.

Zelfs de beste matrassen worden in de loop der jaren minder comfortabel en alle matrassen verzamelen stof, huismijt en transpiratievocht. Vanuit hygiënisch oogpunt adviseren we je om iedere 8 á 10 jaar een nieuwe matras te kopen.

Bewaar de kassabon! Dit is je aankoopbewijs. Zonder een kassabon (of kopie) kun je geen aanspraak maken op garantie.