10 tips voor een goede nachtrust

Gemiddeld heb je tussen de 7 en 9 uur slaap nodig als volwassene per nacht. Lukt dit niet? Niet kunnen slapen is heel vervelend en kan ervoor zorgen dat je overdag een stuk minder goed functioneert. We hebben 10 tips verzameld om sneller en beter in slaap te vallen.

1. Leg 's avonds je tablet of telefoon weg en drink geen cafeïne meer

Ongeveer een uur voordat je gaat slapen moeten je ogen tot rust kunnen komen en moet je de TV uitzetten en je tablet of telefoon wegleggen. Ook is het verstandig om voor het slapen gaan geen cafeïne meer te drinken. Het duurt gemiddeld namelijk zo'n vier uur voordat de cafeïne uit je lichaam verdwenen is.

2. Investeer in een goed bed en een goed matras

Het klinkt simpel maar een hoop mensen slapen op een bed of matras dat eigenlijk al een hele tijd aan vervanging toe is. Gemiddeld gaat een matras 8 tot 10 jaar mee voordat deze aan vervanging toe is. Kijk dus een kritisch naar hetgeen waar je op slaapt. Moet je matras vervangen worden? Kijk dan goed welk matras bij jou past.

3. Vergeet ook je beddengoed niet

Niet alleen je matras en bed is belangrijk voor je nachtrust, ook je beddengoed kan een reden zijn dat je niet goed slaapt. Misschien is je dekbed te koud of worden je nek en hoofd niet goed meer ondersteund door je hoofdkussen. Kijk dus goed of je hier een aanpassing in kan maken om te zorgen dat je beter slaapt. Een goede tip is een verzwaringsdeken. Deze deken is verzwaarde met een vulling. Een verzwaringsdeken helpt om je lichaam te ontspannen door het gevoel te na te bootsen dat je wordt vastgehouden of geknuffeld. De ideale deken weegt ca. 10% van je lichaamsgewicht. Daarom is een verzwaringsdeken verkrijgbaar in diverse maten en gewichten.

4. Zorg voor de juiste gordijnen of raamdecoratie.

Een straatlantaarn, licht op de gang of zelfs het licht van je telefoon of je wekker… Een klein beetje licht in je slaapkamer kan je slaapcyclus verstoren. Maak je kamer dus zo donker mogelijk. Kies dus voor gordijnen of raamdecoratie wat volledig verduisterd.

5. Hou je slaapkamer opgeruimd

Een opgeruimde slaapkamer zorgt voor minder chaos en meer rust in je hoofd. Die rust heb je nodig om goed te kunnen slapen. Gebruik je slaapkamer dus niet als walk in closet of tweede woonkamer. Haal elke avond losse spullen van de grond en ruim deze op. Leg daarbij je vieze kleding meteen in de wasmand en vouw de schone kleding op in je kast. Zo kun je met een gerust hoofd je bed in stappen.

6. Zorg voor het juiste klimaat in je slaapkamer

Kunstmatige warmte van de kachel beïnvloed de luchtkwaliteit meestal negatief. Laat dus altijd een raam op een kiertje staan voor ventilatie. Je hebt namelijk frisse lucht nodig voor een gezonde slaap. 

7. Breng rust aan in je slaapkamer

Zorg voor rust in je slaapkamer. Naast het opruimen en verduisteren is het ook belangrijk om niet te veel afleiding in je slaapkamer te hebben. Kies voor rustige kleuren om de muur en niet te veel tierelantijntjes op je nachtkastje of vensterbank. Ook je wekker kan ‘s nachts voor onrust zorgen, draai deze dus om. Doe ook je best om je slaapkamer zo stil mogelijk te krijgen. Lukt dit niet? Investeer dan is goede oordopjes.

8. Lig niet te piekeren in bed

Lig je te piekeren in bed? Schrijf je problemen op in een notitieboekje en bewaar deze op je nachtkastje. Schrijf je gedachten op en schrijf erachter wat je eraan gaat doen. Spreek vervolgens met jezelf af dat je niet meer mag piekeren omdat je deze al hebt opgeschreven. Zo ga je met een ‘leeg’ hoofd naar bed.

9. Stap uit bed als je niet kunt slapen

Lukt het niet om in slaap te vallen? Blijf dan niet gefrustreerd in bed liggen maar stap even uit bed. Loop even naar een andere kamer en ga even iets anders doen. Op die manier zakt je gespannen of gefrustreerde gevoel en kun je opnieuw in bed stappen. Probeer ontspanningsoefeningen in bed te doen om in slaap te komen.

10. Concentreer op je ademhaling en denk aan iets leuks

Wanneer je in een lekker bed ligt, focus dan op je ademhaling. Adem diep in door je neus en weer uit door je mond. Concentreer op je navel die heen en weer gaat en voel met elke ademhaling hoe meer ontspannen je in bed ligt.

Met een goed bed, heerlijk beddengoed, een opgeruimde slaapkamer en een opgeruimd hoofd zorg je ervoor dat je door een aantal ademhalingsoefeningen in een heerlijke diepe slaap valt en vrolijk weer begint aan een nieuwe dag!